Strøm og energi ombord

Sparing er et grunnleggende konsept og et ord man straks lærer går igjen i alt man lærer om livet på båt. Det er ikke noe på en seilbåt som man forbrukes uten nøye ettertanke. Ta drivstoff først: det er kjedelig når vinden sakker og man føler at man nesten ikke kommer seg av flekken, men man må ta en nøye vurdering av om det er nødvendig eller ikke å seile ved hjelp av motor. De fleste anbefaler og vente over et døgn før man benytter seg av dette hjelpemiddelet. Selv om værmeldingen er god, må man alltid være forberedt på uforutsette situasjoner, til og med storm utenfor sesongen. Hvis vinden blir for uhåndterlig, er man takknemlig for at motoren holder båten på stø kurs. Det er erfaringen og eventyrlysten som avgjør hvordan man forbruker godene og utstyret underveis.

Mengden av ferskvann er vanligvis ikke noe problem siden seilbåter har store vanntanker. Selv om drikkevann ikke bør rasjoneres, men man kan ikke forvente en daglig dusj i ferskvann. Før man setter ut, regner man ut hvor mange liter vann man kan bruke daglig i gjennomsnitt, slik at alle ombord følger med på eget forbruk. Etter en tur på havet blir man flink i gjenbruk av vann! Energi må også spares på, for selv om solcellepanel har fått overkommelige priser de siste årene, kan man få flere dager i strekk med overskyet himmel.

Kroppens egen energi er og verdifull og må spares på. Det gjelder å ikke anstrenge seg mer enn nødvendig. Et nyttig tips til både de yngre og eldre seilerne, er å huske på at lår og legger ikke er vant med å bevege seg på et så lite område. Det er smart å gjøre små øvelser med bena hver dag, slik at blodomløpet ikke forverrer seg etter så mye stillesitting. Overkroppen gjør det meste av arbeidet på en båt, og den nedre delen av kroppen kan bli litt stiv etter en slik overfart.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *

cocktail